Thematisch werken met VLL of Lijn 3

Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. In de bijeenkomsten verkennen we de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blijf je de methodematerialen gebruiken. Naast de instructie in het werkboek verwerken de kinderen de spellingscategorieën en de niveauwoorden in hun spel. Hierdoor krijgt lezen en schrijven betekenis. Dit aanbod is geschikt voor een leerkrachten van groep 3 en van een combinatiegroep 2/3 of 3 /4.Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Thematisch werken met Veilig Leren Lezen zorgt voor een soepel overgang van groep 2 naar groep 3. In groep 3 wordt veel tijd doorgebracht achter tafeltjes en met werkboekjes. Voor veel kinderen is dat lastig. Ze zijn in de afgelopen jaren op steeds jongere leeftijd doorgegaan en missen de vrijheid, het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Door de methode Veilig Leren Lezen in thema’s aan te bieden creëer je ruimte voor spel en betekenisvol lezen en schrijven. Zo ontstaat een soepele overgang van de kleuters naar groep 3! Door in thema’s te werken kunnen kinderen in de spelhoeken oefenen met lezen en schrijven. De thema’s duren een langere periode ( 5- 6 weken) en sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in. De hoeken waar het spel plaatsvindt fungeren als speelplek en bieden tegelijk extra oefening voor het lezen en schrijven. De woorden en spellingscategorieën uit de ankers van VLL worden namelijk toegepast in activiteiten in en rondom het spel. Zo wordt leren lezen en schrijven functioneel én enorm betekenisvol! Om je een idee te geven: denk maar aan bordjes met ‘niet duiken’ in een zwembadhoek of het bijhouden van een logboek door de brandweermannen in de kazerne!De uit te werken thema’s zijn gekoppeld aan de ankerverhalen van de methode en zijn herkenbaar in de echte wereld. De thema’s bieden hierdoor een interessante link naar wereldoriëntatie en woordenschatontwikkeling. Voor het aanvankelijk leesproces blijft je de materialen van de methode gebruiken maar je verdiept het leerproces in de spelhoek. Op deze manier worden vijf thema’s per jaar uitgewerkt. Er zijn voldoende themamogelijkheden om te variëren waardoor deze aanpak ook goed mogelijk is in een combinatiegroep 2-3 of 3-4.Mijn aanbod Ik begeleid leerkrachten bij de werkwijze Thematisch werken met Veilig Leren Lezen. We bereiden voor, werken uit, denken de werkwijze en de opdrachten door en reflecteren op het doorlopen proces. Ik werk altijd op maat en denk daarbij actief mee wat voor jullie populatie en schooltype belangrijk is. Ik ga uit van vijf thema’s per jaar. De eerste bijeenkomst vindt aan het begin van het schooljaar plaats. Later in het jaar beginnen kan prima. Ook bespreek ik graag de mogelijkheid om een keer een thema uit te proberen! Meer informatie? Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op en we maken een afspraak waarin fotomateriaal meeneem van leerkrachten ik in de afgelopen jaren begeleid heb. Thematisch werken met Veilig Leren Lezen zorgt voor een soepel overgang van groep 2 naar groep 3. In groep 3 wordt veel tijd doorgebracht achter tafeltjes en met werkboekjes. Voor veel kinderen is dat lastig. Ze zijn in de afgelopen jaren op steeds jongere leeftijd doorgegaan en missen de vrijheid, het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Door de methode Veilig Leren Lezen in thema’s aan te bieden creëer je ruimte voor spel en betekenisvol lezen en schrijven. Zo ontstaat een soepele overgang van de kleuters naar groep 3!Door in thema’s te werken kunnen kinderen in de spelhoeken oefenen met lezen en schrijven. De thema’s duren een langere periode ( 5- 6 weken) en sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in. De hoeken waar het spel plaatsvindt fungeren als speelplek en bieden tegelijk extra oefening voor het lezen en schrijven. De woorden en spellingscategorieën uit de ankers van VLL worden namelijk toegepast in activiteiten in en rondom het spel. Zo wordt leren lezen en schrijven functioneel én enorm betekenisvol! Om je een idee te geven: denk maar aan bordjes met ‘niet duiken’ in een zwembadhoek of het bijhouden van een logboek door de brandweermannen in de kazerne!De uit te werken thema’s zijn gekoppeld aan de ankerverhalen van de methode en zijn herkenbaar in de echte wereld. De thema’s bieden hierdoor een interessante link naar wereldoriëntatie en woordenschatontwikkeling. Voor het aanvankelijk leesproces blijft je de materialen van de methode gebruiken maar je verdiept het leerproces in de spelhoek. Op deze manier worden vijf thema’s per jaar uitgewerkt. Er zijn voldoende themamogelijkheden om te variëren waardoor deze aanpak ook goed mogelijk is in een combinatiegroep 2-3 of 3-4.Mijn aanbodIk begeleid leerkrachten bij de werkwijze Thematisch werken met Veilig Leren Lezen. We bereiden voor, werken uit, denken de werkwijze en de opdrachten door en reflecteren op het doorlopen proces. Ik werk altijd op maat en denk daarbij actief mee wat voor jullie populatie en schooltype belangrijk is. Ik ga uit van vijf thema’s per jaar. De eerste bijeenkomst vindt aan het begin van het schooljaar plaats. Later in het jaar beginnen kan prima. Ook bespreek ik graag de mogelijkheid om een keer een thema uit te proberen!Meer informatie? Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op en we maken een afspraak waarin fotomateriaal meeneem van leerkrachten ik in de afgelopen jaren begeleid heb. Thematisch werken met Veilig Leren Lezen zorgt voor een soepel overgang van groep 2 naar groep 3. In groep 3 wordt veel tijd doorgebracht achter tafeltjes en met werkboekjes. Voor veel kinderen is dat lastig. Ze zijn in de afgelopen jaren op steeds jongere leeftijd doorgegaan en missen de vrijheid, het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Door de methode Veilig Leren Lezen in thema’s aan te bieden creëer je ruimte voor spel en betekenisvol lezen en schrijven. Zo ontstaat een soepele overgang van de kleuters naar groep 3!Door in thema’s te werken kunnen kinderen in de spelhoeken oefenen met lezen en schrijven. De thema’s duren een langere periode ( 5- 6 weken) en sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in. De hoeken waar het spel plaatsvindt fungeren als speelplek en bieden tegelijk extra oefening voor het lezen en schrijven. De woorden en spellingscategorieën uit de ankers van VLL worden namelijk toegepast in activiteiten in en rondom het spel. Zo wordt leren lezen en schrijven functioneel én enorm betekenisvol! Om je een idee te geven: denk maar aan bordjes met ‘niet duiken’ in een zwembadhoek of het bijhouden van een logboek door de brandweermannen in de kazerne!De uit te werken thema’s zijn gekoppeld aan de ankerverhalen van de methode en zijn herkenbaar in de echte wereld. De thema’s bieden hierdoor een interessante link naar wereldoriëntatie en woordenschatontwikkeling. Voor het aanvankelijk leesproces blijft je de materialen van de methode gebruiken maar je verdiept het leerproces in de spelhoek. Op deze manier worden vijf thema’s per jaar uitgewerkt. Er zijn voldoende themamogelijkheden om te variëren waardoor deze aanpak ook goed mogelijk is in een combinatiegroep 2-3 of 3-4.Mijn aanbodIk begeleid leerkrachten bij de werkwijze Thematisch werken met Veilig Leren Lezen. We bereiden voor, werken uit, denken de werkwijze en de opdrachten door en reflecteren op het doorlopen proces. Ik werk altijd op maat en denk daarbij actief mee wat voor jullie populatie en schooltype belangrijk is. Ik ga uit van vijf thema’s per jaar. De eerste bijeenkomst vindt aan het begin van het schooljaar plaats. Later in het jaar beginnen kan prima. Ook bespreek ik graag de mogelijkheid om een keer een thema uit te proberen!Meer informatie? Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op en we maken een afspraak waarin fotomateriaal meeneem van leerkrachten ik in de afgelopen jaren begeleid heb.
Thematisch werken met Veilig Leren Lezen zorgt voor een soepel overgang van groep 2 naar groep 3. In groep 3 wordt veel tijd doorgebracht achter tafeltjes en met werkboekjes. Voor veel kinderen is dat lastig. Ze zijn in de afgelopen jaren op steeds jongere leeftijd doorgegaan en missen de vrijheid, het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Door de methode Veilig Leren Lezen in thema’s aan te bieden creëer je ruimte voor spel en betekenisvol lezen en schrijven. Zo ontstaat een soepele overgang van de kleuters naar groep 3!Door in thema’s te werken kunnen kinderen in de spelhoeken oefenen met lezen en schrijven. De thema’s duren een langere periode ( 5- 6 weken) en sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in. De hoeken waar het spel plaatsvindt fungeren als speelplek en bieden tegelijk extra oefening voor het lezen en schrijven. De woorden en spellingscategorieën uit de ankers van VLL worden namelijk toegepast in activiteiten in en rondom het spel. Zo wordt leren lezen en schrijven functioneel én enorm betekenisvol! Om je een idee te geven: denk maar aan bordjes met ‘niet duiken’ in een zwembadhoek of het bijhouden van een logboek door de brandweermannen in de kazerne!De uit te werken thema’s zijn gekoppeld aan de ankerverhalen van de methode en zijn herkenbaar in de echte wereld. De thema’s bieden hierdoor een interessante link naar wereldoriëntatie en woordenschatontwikkeling. Voor het aanvankelijk leesproces blijft je de materialen van de methode gebruiken maar je verdiept het leerproces in de spelhoek. Op deze manier worden vijf thema’s per jaar uitgewerkt. Er zijn voldoende themamogelijkheden om te variëren waardoor deze aanpak ook goed mogelijk is in een combinatiegroep 2-3 of 3-4.Mijn aanbodIk begeleid leerkrachten bij de werkwijze Thematisch werken met Veilig Leren Lezen. We bereiden voor, werken uit, denken de werkwijze en de opdrachten door en reflecteren op het doorlopen proces. Ik werk altijd op maat en denk daarbij actief mee wat voor jullie populatie en schooltype belangrijk is. Ik ga uit van vijf thema’s per jaar. De eerste bijeenkomst vindt aan het begin van het schooljaar plaats. Later in het jaar beginnen kan prima. Ook bespreek ik graag de mogelijkheid om een keer een thema uit te proberen!Meer informatie? Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op en we maken een afspraak waarin fotomateriaal meeneem van leerkrachten ik in de afgelopen jaren begeleid heb. Thematisch werken met Veilig Leren Lezen zorgt voor een soepel overgang van groep 2 naar groep 3. In groep 3 wordt veel tijd doorgebracht achter tafeltjes en met werkboekjes. Voor veel kinderen is dat lastig. Ze zijn in de afgelopen jaren op steeds jongere leeftijd doorgegaan en missen de vrijheid, het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Door de methode Veilig Leren Lezen in thema’s aan te bieden creëer je ruimte voor spel en betekenisvol lezen en schrijven. Zo ontstaat een soepele overgang van de kleuters naar groep 3!Door in thema’s te werken kunnen kinderen in de spelhoeken oefenen met lezen en schrijven. De thema’s duren een langere periode ( 5- 6 weken) en sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in. De hoeken waar het spel plaatsvindt fungeren als speelplek en bieden tegelijk extra oefening voor het lezen en schrijven. De woorden en spellingscategorieën uit de ankers van VLL worden namelijk toegepast in activiteiten in en rondom het spel. Zo wordt leren lezen en schrijven functioneel én enorm betekenisvol! Om je een idee te geven: denk maar aan bordjes met ‘niet duiken’ in een zwembadhoek of het bijhouden van een logboek door de brandweermannen in de kazerne!De uit te werken thema’s zijn gekoppeld aan de ankerverhalen van de methode en zijn herkenbaar in de echte wereld. De thema’s bieden hierdoor een interessante link naar wereldoriëntatie en woordenschatontwikkeling. Voor het aanvankelijk leesproces blijft je de materialen van de methode gebruiken maar je verdiept het leerproces in de spelhoek. Op deze manier worden vijf thema’s per jaar uitgewerkt. Er zijn voldoende themamogelijkheden om te variëren waardoor deze aanpak ook goed mogelijk is in een combinatiegroep 2-3 of 3-4.Mijn aanbodIk begeleid leerkrachten bij de werkwijze Thematisch werken met Veilig Leren Lezen. We bereiden voor, werken uit, denken de werkwijze en de opdrachten door en reflecteren op het doorlopen proces. Ik werk altijd op maat en denk daarbij actief mee wat voor jullie populatie en schooltype belangrijk is. Ik ga uit van vijf thema’s per jaar. De eerste bijeenkomst vindt aan het begin van het schooljaar plaats. Later in het jaar beginnen kan prima. Ook bespreek ik graag de mogelijkheid om een keer een thema uit te proberen! Meer informatie? Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op en we maken een afspraak waarin fotomateriaal meeneem van leerkrachten ik in de afgelopen jaren begeleid heb.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll.Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Om de overgang van groep 2 naar groep 3 te versoepelen kan je thematisch werken met de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Het spel blijft op deze manier ook voor de kinderen in groep 3 dé manier om de wereld te ontdekken en zich eigen te maken. In de thema’s staat het spel en de herkenbaarheid in de echte wereld centraal. We verkennen de rollen die kinderen kunnen spelen en voegen hier bewust lees- en schrijfactiviteiten aan toe. Voor de elementaire leesontwikkeling blij je de methodematerialen gebruiken. Daarnaast verwerken de kinderen op een betekenisvolle manier de spellingscategorieën en de niveauwoorden uit de kernen in hun spel. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. in een traject is aandacht voor thematisch rollenspel in groep 3, passende lees en schrijfactiviteiten, de ankerverhalen uit Veilig Leren Lezen vll. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek.Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters uit groep 2 naar groep 3. Binnen thematisch werken vanuit vll veilig leren lezen krijgt het Leren lezen ( het leesproces) en het schrijven betekenis binnen het spel en de spelhoek. Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang van kleuters naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen betekenisvol spel!Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar kleuters naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen betekenisvol spel!Door Veilig Leren Lezen vll thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar kleuters groep 2 naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel. Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!Door Veilig Leren Lezen thematisch, in thema’s, aan te bieden zorg je voor een soepele overgang naar groep 3. Leren lezen krijgt betekenis binnen spel!

Thematisch werken met VLL of Lijn 3

Thematisch werken met Veilig Leren Lezen of Lijn 3 zorgt voor een soepele overgang van de kleuters naar groep 3. Jonge kinderen zijn de afgelopen jaren steeds jonger naar groep 3 doorgegaan. Veel van hen missen het spel en de thematische aanpak uit de kleutergroep. Door in groep 3 thematisch te werken creëer je ruimte voor spel en betekenisvol lezen en schrijven. Zo ontstaat een soepele overgang van groep 2 naar groep 3!

Betekenisvol lezen en schrijven in de spelhoek

Bij thematisch werken in groep 3 duren de thema’s 5 tot 6 weken. De thema’s sluiten aan bij de ankerverhalen van VLL of Lijn 3. Bij ieder thema neemt rollenspel en spel in de bouwhoek een belangrijke plek in. De hoeken waar het spel plaatsvindt fungeren als speelplek en bieden tegelijk extra oefening voor het lezen en schrijven. In alle rollen in de spelhoek wordt namelijk gelezen en geschreven. De spellingscategorieën uit de leesmethode worden toegepast in activiteiten in en rondom het spel. Zo wordt leren lezen en schrijven functioneel én betekenisvol! Om je een idee te geven: Brandweerlieden houden een logboek bij, de politieagenten schrijven bonnen uit, de zweminstructeur noteert de vorderingen van de leerlingen.

Herkenbare thema’s

Bij de thema’s staat de speelbaarheid en de herkenbaar in de echte wereld voorop. Dit komt het thematisch rollenspel en de behoefte van kinderen om aan de grote mensenwereld mee te mogen doen tegemoet. Ook bieden de thema’s hierdoor een interessante link naar wereldoriëntatie en woordenschatontwikkeling.

De middag is voor thematijd

De ochtend blijft gereserveerd voor taal en rekenen. Je geeft instructie en de kinderen verwerken deze in hun werkboeken. De middagen zijn voor het thema. Tijdens thematijd is er tijd voor spel in de hoeken, knutselen, lezen en schrijven aan materialen voor in het spel en tijd voor de extra oefenmaterialen van VLL of Lijn 3. Doordat de kinderen in een circuit werken, komen ze gedurende de weken overal evenveel aan toe. Op deze manier worden vijf thema’s per jaar uitgewerkt.

Zeer succesvol  in een combinatiegroep

In een groep 2-3 werken de kinderen gezamenlijk aan een thema. Zo ontstaat er een echte groep waarin ieder kind op zijn eigen niveau een bijdrage aan het thema levert. Ook in combinatiegroepen 3-4 blijkt deze aanpak een succes. De kinderen uit groep 4 krijgen lees en schrijfopdrachten op hun eigen niveau en richten zich gaandeweg steeds meer op onderzoeksvragen passend bij het thema.

De begeleiding

Ik bied Thematisch werken in groep 3 als traject op maat en als cursus aan. Een traject op maat is een combinatie van bijeenkomsten en klassenbezoeken waarin de eigen leervraag van de individuele leerkracht centraal staat. Bij trajecten op maat is een combinatie met begeleiding van groep 1-2 en 3 of groep 3 en 4 mogelijk. Ik denk bij trajecten mee wat voor jullie populatie en schooltype belangrijk is.

In de cursus komen leerkrachten  van verschillende scholen bij elkaar. We bereiden samen de thema’s voor en ik belicht iedere bijeenkomst een ander aandachtspunt. In zowel de cursus als de trajecten ga ik uit van vijf thema’s per schooljaar. Meer informatie over de cursus vind je hier

Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op via info@tesselvanderlinde.nl 

 

Thematisch werken met VLL of Lijn 3