Spelend, onderzoekend én ontwerpend leren

Kleuters in de 21e eeuw

Met de methodiek Kleuters in de 21e eeuw daag je kinderen uit tot spelend, onderzoekend én ontwerpend leren. Dat lukt het beste als thema’s en activiteiten betekenis voor hen hebben. Dan ontstaat betrokkenheid en ruimte tot leren.

Denk kritisch na over je thema's: hoe speel je herfst?

Als leerkracht speel je hierbij een belangrijke rol. Voordat je een thema kiest, denk je eerst kritisch na over de mogelijkheden. Is het onderwerp herkenbaar? Heeft het werkelijk betekenis? Begrijpen kinderen wat er gespeeld kan worden? Biedt het thema kansen in alle spelfases binnen het rollenspel? Kunnen kinderen in hun eigen omgeving op onderzoek uitgaan? Kunnen er spullen worden gemaakt die voor verdieping van het spel zorgen?  Zie je mogelijkheden om taal- en rekendoelen of knutseltechnieken in deze plannen te verwerken?  

Spelend leren met Kleuters

Creëer een uitdagend, gevarieerd en beredeneerd aanbod

Vervolgens ga je met pakkende activiteiten van start. Zo ligt er ineens een drolletje in de kring waarmee het thema de hond tot leven komt. Samen met de kinderen geef je inhoud aan het thema met als doel om tot interessante gesprekken, betekenisvolle knutselopdrachten en boeiend rollenspel te komen. Bij de gesprekken daag je uit tot nadenken. Bij het knutselen heb je zelf duidelijke doelen voor ogen. Bij het spel sluit je aan bij de verschillende spelfases en begeleidt je kleuters om een stapje verder te komen in hun spelontwikkeling.      

Koppel je doelen aan de spelhoeken

De 21e vaardigheden komen in deze aanpak ruim aan bod: je daagt kinderen uit tot creativiteit en probleemoplossend denken bij de betekenisvolle knutselopdrachten, tot communiceren en kritisch denken bij de ingebrachte problemen, en tot sociale en culturele vaardigheden en inzichten bij de ontdekkingen over de gang van zaken in de echte wereld.

Kleuters leren door deze methodiek holistisch: zoveel mogelijk activiteiten hebben samenhang. leiden tot taal/denken, verdiepen de kennis, de inzichten en het spelend leren. Vaardigheden krijgen betekenis omdat ze steeds aan een interessante context zijn verbonden.

Maak tijd voor spelbegeleiding

Door deze werkwijze creëer je een gevarieerd, beredeneerd, doelbewust en gedifferentieerd aanbod waarbij minder nadruk ligt op losse lesjes of kringen. Je creëert tijd om het spel te volgen en te verrijken, en zorgt dat rollenspel echt tot ontwikkeling kan komen.

kleuters in de 21e eeuw

Kies voor een cursus of een traject op maat

De methodiek Kleuters in de 21e eeuw bied ik als cursus en (beperkt) als traject aan. De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten, verspreid over het schooljaar. Klik hier voor meer informatie over de locaties en de data van mijn cursusaanbod. Grotere onderbouwteams kunnen voor een traject op maat kiezen.