Kleuters in de 21e eeuw

Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud.Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud. Spel en spelbegeleiding als basis voor goed betekenisvol onderwijs aan kleuters. Met de focus op spel wint een thema in de onderbouw aan betrokkenheid en inhoud Door te spelen krijgen kinderen grip op de wereld. In hun spel mogen ze grote mensen zijn. Zo leren ze zich sociaal- emotioneel, cognitief en communicatief te ontwikkelen. In mijn visie op goed onderwijs aan kleuters en groep 3 draait een thema om het creëren van een rijke spelhoek waarin echt gespeeld kan worden. Een thema is geen verzameling werkjes over hetzelfde onderwerp maar draait om het vormgeven van de spelhoek en rijke spelactiviteiten. Zoveel mogelijk activiteiten van de kinderen krijgen betekenis in het spel. Hierdoor krijgen werkjes betekenis en creëer je betrokkenheid en eigenaarschap. Zestien vierkantjes als doel op zich heeft toch veel minder betekenis dan zestien vierkantjes waar gebaksdoosjes voor in de bakkerij van worden gemaakt? De rol van de leerkracht. Samen met kinderen ga je op onderzoek uit en bedenk je wat er nodig is om tot spel te kunnen komen. Je bouwt de hoek met de kinderen op. Je denkt vanuit doelen en zoekt er activiteiten bij die je verbindt aan de spelcontext. Zo creëer je door het spel een kapstok voor allerlei betekenisvolle activiteiten. Je kent de spelontwikkeling en zorgt dat de hoek voor kinderen in alle fasen aantrekkelijk en uitdagend is. Dat betekent dat er in een hoek moet kunnen gemanipuleerd maar dat er ook thematisch rollenspel mogelijk is. De echte wereld geeft houvast. Als je thema’s kiest uit de echte wereld kiest, geeft dat houvast. Het geeft je een kader waardoor je goed kunt beredeneren hoe het er in het echt aan toe gaat en wat er voor handelingen mogelijk zijn. Een thema als het letterwinkeltje is naar mijn idee veel lastiger om te spelen dan een kantoorboekhandel die echt in de buurt van de school te vinden is. Vaak is geklooi, of terugvallen in groot zus en hondje, in een hoek een teken dat kinderen geen goed beeld hebben hoe je een bepaalde rol invult. In gesprekken over het spel onderzoek je samen met kinderen wat er allemaal gedaan kan worden als je een bepaalde rol speelt. Thematisch werken met Kleuterplein of Schatkist. De methodes Kleuterplein, en zeker Schatkist, zijn volgens een ander idee van thematisch werken opgebouwd. Zij richten zich meer tot allerlei lesjes die over hetzelfde onderwerp gaan en die erop vooral op gericht zijn om onderdelen van doelen te behandelen. Toch is het m.i. goed mogelijk om vanuit deze methoden thematisch vanuit spel te werken. Je gebruikt de methode als leidraad, werkt aan dezelfde doelen maar vormt de losse lessen om tot betekenisvolle activiteiten in het spel. Thema’s als Lente en Winter zijn prima voor een seizoenstafel maar vragen om een specifieke invulling als je het wilt kunnen spelen. Begeleiding. In een begeleidingstraject ondersteun ik leerkrachten bij het vormgeven van thema’s. Iedere bijeenkomst heeft een ander aandachtspunt. Een traject is altijd op maat en past bij de wensen en ontwikkeling van het team. In veel gevallen is een traject een meer jarenplan waarin het niveau van het onderwijs aan kleuters enorm kan verbeteren. Mogelijke onderwerpen die in een traject aan de orde kunnen komen zijn: Wat zijn goede rijke thema’s? Hoe verloopt de spelontwikkeling en hoe stimuleer ik deze?Hoe speel je als leerkracht mee? Het verschil tussen doelen en lesjes.De ontwikkeling van kinderen volgen.Kinderen uitdagen binnen de spelhoeken. We gaan praktisch aan de slag zodat je na de bijeenkomst snel kunt starten met het thema. ONDERZOEKEND EN ONTWERPEND LEREN. Ook met kleuters kan je onderzoekend en ontwerpend leren. Door kinderen met ‘problemen’ te confronteren ontwikkelen ze hun probleem oplossend vermogen en komen ze tot creatieve oplossingen. Wanneer je als leerkracht weet hoe je het denken van kinderen kunt stimuleren, kan je hier bewust op aansturen. Je ontwikkelt daarmee doelgericht hogere cognitieve vaardigheden. Maak de onderzoekjes zichtbaar Wanneer kinderen al vanaf groep 1 worden uitgedaagd om na te denken wordt onderzoekend leren een vast werkvorm in de school. Door al bij de kleuters met een vragenwand te werken zijn de stappen van onderzoekend leren voor alle kinderen in de school herkenbaar. Onderzoekend en ontwerpend leren in de onderbouw koppel ik aan de spelhoeken. Het thema vormt een kader waarmee we de onderzoeksvragen richting geven. Vragen gaan daardoor niet alle kanten op maar zijn gelinkt aan het onderwerp waar de groep zich met elkaar in verdiept. We gebruiken de kleine kring om de vragen goed uit te diepen en tot een ‘onderzoeksplan’ te komen. De onderzoeksmethoden van kleuters sluiten natuurlijk aan bij hun niveau. Daarvoor gebruik ik in de hele school de leerlijnen Onderzoekend en Ontwerpend leren van het SLO. ENGELS BIJ KLEUTERS? PRIMA, MAAR WEL VIA SPEL! MRS WHITE EN HAAR HONDJE BOBBY SPELEN MEE! Door vanuit een personage mee te spelen in de huishoek komen kinderen in de kleutergroep spelenderwijs in contact met de Engelse taal. Als leerkracht creëer je een personage waar je jezelf prettig bij voelt. Vanuit deze rol speel je regelmatig mee in de huis- of themahoek. Daar voer je met groepjes kinderen gesprekjes en speelt je mee met hun spel. Je kinderen zullen al na een korte tijd gewend zijn aan jouw personage. Voor hen ben je al snel een vertrouwd figuur en ze zullen je graag mee laten doen in hun spel. Begeleiding We verkennen wat er nodig is om het vak Engels spelend vorm te geven. Per school zal het aantal bijeenkomsten en aandachtspunten verschillen. Een traject is daardoor altijd op maat en afgestemd op de school.

Kleuters in de 21e eeuw

Spel als uitgangspunt voor een thema

Spel is essentieel voor jonge kinderen. Door spel leren ze de wereld kennen, kunnen ze grote mensen nadoen en lukt het hen om ervaringen te verwerken. Spel is hét middel om kinderen vaardigheden en kennis aan te reiken die door het spel betekenis krijgt. Hierdoor verandert spel in spelend leren. Ik ga bij een onderwerp voor een thema uit van de speelmogelijkheid voor kinderen en kies daarom voor thema’s die herkenbaar zijn en betekenis hebben. Daar koppel je als leerkracht kennis aan. Vaak zie je dat er andersom geredeneerd wordt en dat er wordt gekozen voor thema’s waarbij kennis het uitgangspunt is en waar spel aan wordt toegevoegd. Het thema winter is zo’n soort thema, terwijl het thema dierentuin uitgaat van spel. 

Onderzoekend leren

De herkenbaarheid in een thema maakt het mogelijk om kinderen op een eenvoudige manier uit te dagen om onderzoeksvragen te stellen en te redeneren. Doordat ze het thema in de echte wereld herkennen kunnen ze zich dingen gaan afvragen. Als leerkracht model je dat. je gebruikt je eigen verwondering om kinderen te leren dat ze niet alles hoeven te weten maar dat ze zich wel van alles af kunnen vragen. Gesprekken met kleuters krijgen daardoor al snel meer diepgang dan de traditionele maandagochtendkring.  

Ontwerpend leren

Bij ieder thema zijn voorwerpen nodig. Sommige spullen kunnen worden meegenomen en andere worden gemaakt. Kleuters bedenken en werken samen in het ontwerpen en uitvoeren van deze attributen. Als leerkracht werk je mee en daag je die kinderen uit voor wie een bepaalde activiteiten een goede motorische-, taal- of rekenoefening is. 

21e eeuwse vaardigheden

Door een thema op te bouwen vanuit spelend, onderzoekend en ontwerpend leren en door thema’s te kiezen die voor kinderen betekenis hebben, ontstaat een wisselwerking: het spel ontwikkelt zich door de gesprekken die we erover voeren en door de voorwerpen die we maken om in het spel te gebruiken. Tijdens deze activiteiten prikkelt de leerkracht gericht de 21e eeuwse en hogere cognitieve vaardigheden. Ze zorgt dat kinderen samenwerken, denken en redeneren én creatief en probleemoplossend handelen.  

Meer denkkracht van de leerkracht

Onderwijs aan kleuters in de 21e eeuw vraagt meer van de leerkracht dan leuke werkjes bedenken. Ze kiest bewust voor thema’s en weet wat ze daarmee kan en wil bereiken. Ze heeft haar doelen voor ogen, weet hoe ze deze gedifferentieerd kan inzetten en aan kan sluiten bij het spelende jonge kind. Ze heeft kennis van de leerlijnen en heeft haar didactisch groepsoverzicht voor ogen wanneer ze kinderen uitnodigt om mee te doen aan een activiteit, of wanneer ze meespeelt, in gesprek gaat en mee helpt bij de ontwerpopdrachten. De leerkracht stimuleert doelbewust kinderen tot activiteiten en kennis in de zone van naaste ontwikkeling.

Mijn begeleiding

Ik begeleid leerkrachten in de vorm van een cursus of een traject. Bij een traject horen ook klassenbezoeken zodat er echt begeleiding op maat ontstaat. De cursus begint in september en verzorg ik op diverse locaties in Nederland. Meer informatie over de cursussen die ik verzorg vind je op de pagina cursusaanbod.   

Meer informatie over deze aanpak of wil je bespreken wat de mogelijkheden voor jouw school zijn? Neem contact op via info@tesselvanderlinde.nl