Cursusaanbod

Cursus Kleuters in de 21e eeuw! 

In september 2018 start ik weer nieuwe cursussen Kleuteronderwijs in de 21e eeuw!

Over de cursus: spelend, onderzoekend én ontwerpend leren in de onderbouw! Een praktische cursus gericht op het toepassen van 21e eeuwse vaardigheden en spelend leren.

In deze cursus staat het spelende jonge kind centraal. Als leerkracht geef je het spel ruimte maar weet je ook hoe je kinderen kunt uitdagen om zich binnen hun spel te blijven ontwikkelen. Je biedt doelbewust en gedifferentieerd activiteiten aan waarmee je het kind in de zone van naast ontwikkeling stimuleert. Je hebt kennis van ontwikkelingslijnen en weet hoe je de kinderen in je eigen groep hierop in kunt schalen. Je werkt daardoor beredeneerd, doelbewust en gedifferentieerd aan de ontwikkeling van alle kinderen. 

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten. Je leert wat spelend leren inhoudt, waarom spel belangrijk is voor jonge kinderen en hoe je daar als leerkracht binnen thema’s ruimte aan biedt. Daarbij leer je hoe je doelbewust en gedifferentieerd doelen aan het spel kunt verbinden. Je leert hoe je losse lesjes, activiteiten en gesprekken meer betekenis kunt geven. Je leert wat de 21e eeuwse vaardigheden m.b.t. kleuters inhouden en hoe je deze vaardigheden doelbewust kunt prikkelen.

De bijeenkomsten zijn een combinatie tussen theorie en praktijk. Je krijgt opdrachten mee en reflecteert op je eigen ontwikkeling en het proces in jouw groep. Hierdoor weet je steeds beter hoe je de spelende kleuter kunt stimuleren, prikkelen en ondersteunen in spel, onderzoek en ontwerpopdrachten.

 

De cursus vindt op een van de scholen van de deelnemers plaats. Per cursus gaat het om vijf bijeenkomsten van 2,5 uur. De kosten voor deze cursus zijn 500 euro p.p. Het is raadzaam om de cursus met minimaal 2 deelnemers per school te volgen.

 

 

Cursusaanbod

Cursus Thematisch werken met VLL en Lijn 3 

Vanaf september 2018 verzorg ik deze cursus weer op diverse plaatsen in Nederland. 

Over de cursus:  In deze cursus leer je hoe je in combinatie met jouw eigen taalmethode een thema vorm geeft. Een thema heeft als uitgangspunt dat je het kunt spelen en dat het herkenbaar is in de echte wereld. Door een thema geef je kinderen in groep 3 de gelegenheid om zich in hun spel te blijven ontwikkelen en al spelend kennis over de wereld op te doen. 

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten. In iedere bijeenkomst wordt er samen een thema uitgewerkt.  

In de cursus leer je hoe je thematisch werken organiseert, het spel verrijkt met lezen, schrijven en rekenen en daarmee de leerstof van groep 3 betekenis geeft. Je leert hoe je met onderzoeksvragen en ontwerpopdrachten het spel verrijkt en de kennis vergroot, hoe je hierdoor ruimte voor 21e eeuwse vaardigheden schept. Verder gaan we in op hoe jij als leerkracht spel en onderzoekend leren begeleidt en hoe je gericht aan doelen rond wereldoriëntatie werkt.

Ongeacht of je met Lijn 3 of met de oude of nieuwe Veilig Leren Lezen werkt, kan je deze cursus volgen. De thema’s die ik tijdens de cursus aanbied linken aan de materialen (anker/leesverhalen) van beide methoden. 

Door deze cursus zorg je voor een soepele overgang tussen groep 2 en groep 3. Naast het formele leren (in de ochtend) bied je door de thema’s kinderen in groep 3 (in de middag) de mogelijkheid tot spelend leren. Doordat ze tijdens hun spel oefenen met lezen, schrijven en rekenen verandert hun spel in spelend leren. 

Ook leerkrachten met een combinatiegroep 2-3 of 3-4 krijgen door deze cursus de mogelijkheid om eenheid in hun groep te creëren en gedifferentieerd aan een gezamenlijk thema te werken.

 

 

De cursus vindt op een van de scholen van de deelnemers plaats. Per cursus gaat het om vijf bijeenkomsten van 2,5 uur. De kosten voor deze cursus zijn 500 euro p.p. Het is raadzaam om de cursus met minimaal 2 deelnemers per school te volgen. 

 

 
Cursusaanbod